Školský vzdelávací program Slniečko
Materská škola Michaľany, Hlavná 281, Michaľany
Školský vzdelávací program
SLNIEČKO
Názov školského vzdelávacieho programu: |
Slniečko |
Stupeň vzdelania: |
predprimárne vzdelávanie |
Dĺžka štúdia: |
1-4 roky |
Formy výchovy a vzdelávania: |
celodenná/ poldenná |
Vyučovací jazyk: |
slovenský jazyk |
Predložený zriaďovateľovi: |
31.8.2022 |
Prerokovaný v pedagogickej rade: |
30.8.2022 |
Prerokovaný v rade školy: |
31.8.2022 |
Vydaný dňa: |
1.9.2022 |
Školský vzdelávací program
SLNIEČKO
V strede záujmu výchovy a vzdelávania
v našej materskej škole je dieťa - jeho potreby a záujmy
Školský vzdelávací program našej materskej školy má názov "Slniečko". Slniečko svojimi lúčmi pomáha objavovať všetko známe a neznáme, čo nám okolitý svet ponúka. Deti sa môžu učiť to, čo ich zaujíma, môžu využívať vlastné skúsenosti, overiť si vlastné teórie a hľadať nové riešenia pod kvalifikovaným vedením pedagóga.Náš výchovno-vzdelávací program má naplniť potreby a túžby detí po hre, poznaní, pohybe, potrebe sociálneho kontaktu, sebapoznaní a potrebe sebarealizácie. Má umožniť dieťaťu zažívať úspech, pocit naplnenia a spokojnosti.
Pri tvorbe školského vzdelávacieho programu sme si stanovali vlastné ciele a poslanie výchovy a vzdelávania zohľadňujúce potreby na rozvoj všetkých oblastí osobností dieťaťa, pričom sme vychádzali z podmienok školy v zmysle Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárnevzdelávanie v materských školách, s cieľmi výchovy a vzdelávania ustanovenými v školskom zákone, s cieľmi stanovenými v koncepčnom zámere rozvoja materskej školy, s potrebami a záujmami detí, zákonných zástupcov a pedagogických zamestnancov a vlastným zameraním školy. Cieľom predprimárneho vzdelávania je dosiahnuť optimálnu emocionálnu, sociálnu a kognitívnu úroveň ako základ pripravenosti na školské vzdelávanie a na život v spoločnosti. Východiskom je jedinečnosť dieťaťa, aktívne učenie a začleňovanie do skupiny a kolektívu.
Hlavný cieľ: Vychovať jedinečnú osobnosť, ktorá dokáže zmysluplne, šťastne a spokojne prežiť detstvo, pripraviť sa zodpovedne na zvládnutie rôznych životných situácií a postupný vstup do života na základe humánnej a progresívnej výchovno-vzdelávacej činnosti.
Ďalšie vlastné ciele materskej školy:
Poslaním materskej školy je:
spoznávaním nového, kde kladieme základ pre jeho bezproblémový socializačný proces, kde si osvojí základné zručnosti pre život v spoločnosti.
Z filozofie Národného programu výchovy a vzdelávania v SR Milénium vyplýva, že si deti musia zo škôl odniesť trvalejšie hodnoty ako sú vedomosti, a to sú postoje, záujmy, motivácia, hodnotový systém, rozvinuté kompetencie. Na realizáciu zmien v procese výchovy a vzdelávania požaduje predovšetkým využitie motivácie k učeniu, prehĺbenie emocionalizácie, uplatnenie autoregulácie, socializácie, kognitivizácie a kreativizácie človeka. Tvorivo-humanistický prístup orientovaný na rozvoj osobnosti dieťaťa je charakterizovaný rešpektovaním jedinečnosti osobnosti dieťaťa, požiadavkou na sebautváranie osobnosti, prežívania v procese výučby, komplexnosti rozvoja osobnosti, priority schopností a postojov.
Pri tvorbe školského vzdelávacieho programu „SLNIEČKO“ sme vychádzali zo skutočnosti, že našim deťom chceme sprostredkovať radosť, lásku, pochopenie a prostredníctvom nich u detí formovať hodnoty priateľstva, spolupráce, tolerancie, starostlivosti, trpezlivosti, odvahy, čestnosti, zodpovednosti, lásku k rodnému kraju, dedine, vlasti, prírode. Keďže slnko je symbolom života a energie, hodnoty a normy našej materskej školy sú jeho lúče, ktoré dopadajú na Zem a sú pre život veľmi dôležité. Na planéte Zem žijú zvieratká, podľa ktorých sú pomenované aj triedy našej MŠ – Lienky, Sovičky, Žabky.Pri výbere profilácie školy sme vychádzali z našich doterajších skúseností, potrieb dieťaťa. Materská škola ponúka okrem základných oblastí rozvoja aj špecifické, ktoré vychádzajú z podmienok školy a rozvíjajú okrem iných aj zdravý životný štýl, jazykovú gramotnosť, dopravnú výchovu, enviromentálnu výchovu, regionálnu výchovu s rešpektovaním vekových osobitostí dieťaťa a so zameraním hlavne na zážitkové učenie.
Zdravý životný štýl
Pohyb je základ života, rozvoja dieťaťa a prirodzenou činnosťou, prináša radosť. V súčasných pretechnizovanýchpodmienkach života je aktívny pohyb neoddeliteľnou súčasťou zdravého životného štýlu. Dôležitý vnímame proces pomoci deťom aj rodičom znížiť chorobnosť detí, znížiť obezitu u detí a odstrániť nevhodné civilizačné trendy vo výchove detí, v sociálnom rámci, ako proces zameraný na zmenu správania širokej verejnosti k vlastnému zdraviu (detí, rodičov, starých rodičov).Preto vytvárame podmienky pre rôzne pohybové a športové aktivity s využitím školského dvora, futbalového ihriska s umelým trávnikom ohraničeným mantinelmi. Uskutočňujeme rôzne pohybové aktivity, ku ktorým máme vytvorené materiálne podmienky – množstvo telocvičného náradia a náčinia, priestranný školský dvor, telocvičňu v ZŠ, školské ihrisko, multifunkčné ihrisko.
Zdravý životný štýl plánujeme rozvíjať prostredníctvom týchto aktivít:
Jazyková gramotnosť
Našim cieľom je hravo a nenásilne osvojiť si materinský jazyk v správnej gramatickej podobe a v hovorenej reči. Rozvíjať u detí pozitívny vzťah ku knihám, k hovorenému i písanému slovu a v neposlednej rade k rozvíjaniu fantázie pri tvorení príbehov deťmi a dramatizácii.
Jazykovú gramotnosť plánujeme rozvíjať prostredníctvom týchto aktivít:
Enviromentálna výchova
Príroda sa nachádza všade okolo nás. Je veľmi dôležité, aby sme si ju zachovali aj pre naše ďalšie generácie. Aj naša materská škola dbá na to, aby deti od útleho detstva boli podporované, vzdelávané a vedené k správnemu prístupu k prírode a prostrediu, v ktorom žijeme. Je potrebné rozumieť dôležitosti separovania odpadkov, vytvárať pozitívny vzťah k prírode, starať sa o prírodu, prostredníctvom skúmania, bádania, experimentovania prírodu poznávať.
Enviromentálnu výchovu plánujeme rozvíjať prostredníctvom:
Dopravná výchova
Zaoberáme sa nielen poznávaním dopravných značiek a pravidiel, ale predovšetkým rozvojom všetkých zmyslov, ktoré dieťa ako účastník cestnej premávky nevyhnutne potrebuje. Rozvíjame schopnosti detí pozorovať, orientovať sa v dopravnom prostredí materskej školy a reflektovať/hodnotiť vzniknuté situácie z hľadiska bezpečnosti na cestnej komunikácii.
Dopravnú výchovu plánujeme rozvíjať prostredníctvom týchto aktivít:
Regionálna výchova
Ľudové tradície si našli svoje miesto v našej materskej školeuž veľmi dávno. Preto aj našich najmenších vedieme k tomu, aby si vážili a zachovávali bohatstvo, ktoré nám zanechali predkovia. V predprimárnom vzdelávaní je významným prostriedkom spoznávania regiónu s cieľom vytvárania si pozitívneho vzťahu k jeho prírodným a kultúrnym hodnotám. Našim cieľom je utvárať a rozvíjať národné povedomie detí prostredníctvom ľudovej slovesnosti, obohacovať výchovu a vzdelávanie o regionálne prvky. Zachovávať a vytvárať kladný vzťah detí k vytvoreným hodnotám k miestnym zvykom a tradíciám. Deti budú objavovať svoj talent, rozvíjať a podporovať svoju jedinečnosť. Naše deti prispievajú svojím programom – ľudovými piesňami, tancami a hramipriorganizovaní rôznych podujatí v obci, v MŠ.
Regionálnu výchovu plánujeme rozvíjať prostredníctvom týchto aktivít:
Naším poslaním a zameraním je vytvoriť takú materskú školu, kde deti prežijú aktívne a šťastné detstvo tým, že im vytvoríme pohodové a priateľské prostredie bez zbytočného stresu, kde sa budú cítiť dobre, kde bude vždy dobrá priateľská nálada a pochopenie. Chceme položiť základy celoživotného vzdelávania všetkým deťom podľa ich možností, záujmu a potrieb.
Spracovala: Mgr.Renáta Stropkaiová, vedúca MZ
Dĺžka dochádzky je spravidla 1 – 4 roky, podľa výberu zákonných zástupcov dieťaťa. V materskej škole sa uplatňuje celodenná, podľa požiadaviek rodičov aj poldenná forma vzdelávania.
Učebné osnovy tvoria súčasť ŠkVP, sú spracované vo forme obsahových celkov s prihliadnutím na vlastné osobitosti obsahu výchovy a vzdelávania, charakter výchovno-vzdelávacej činnosti a osobitosti učenia a učenia sa detí predškolského veku , na obdobie školského vyučovania
V Materskej škole Michaľany sa realizuje predprimárnevzdelávanie v slovenskom jazyku.
Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa v materskej škole spravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dovŕšilo šiesty rok veku a dosiahlo školskú spôsobilosť, alebo, ak nedovŕšilo šiesty rok veku, ale na základe vyjadrenia príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku( ide o predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť zákonného zástupcu).
Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárnehovzdelávania na prepdísanom tlačive schválenom ministerstvom školstva, ktoré vydáva Materská škola Michaľany.
1/ Hlavným prostriedkom hodnotenia detí sú:
Pri pedagogickom diagnostikovaní hľadáme odpoveď na niekoľko otázok:
Účel diagnostikovania?- zistenie stavu rozvoja dieťaťa
Kto diagnostikuje? – učiteľka
Koho? – dieťa
Ako? – pozorovaním
Čo bude výsledkom? – nález
Aké bude opatrenie? – zásah, intervencia, plánovanie
Aká je prognóza? – predpoklady budúceho rozvoja
Etapy diagnostikovania:
2/ Formy hodnotenia:
Hodnotia sa:
PREHĽAD O REVIDOVANÍ A DOPLNKOCH
Dátum |
Predmet revidovania, doplnku: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|